گروه سیاسی: ساعتی پس از آنکه نامه تهران به وین رسید، نه‌تنها دبیرکل سازمان ملل و کاخ سفید نسبت به این نامه واکنش نشان دادند

بلکه گفت‌وگوهای دوجانبه حضوری و تلفنی بین لایه اول درگیر در مسئله تبادل سوخت هسته‌ای ایران و همین‌طور اعضای غیردائم شورای امنیت سازمان ملل، متراکم‌تر شد.

دبیر کل سازمان ملل با اشاره به بیانیه تهران درباره مبادله سوخت، گفت: اگر این پیشنهاد از سوی آژانس پذیرفته شود و مورد اجرا قرار گیرد در این صورت یک اقدام مهم در جهت اعتمادسازی انجام شده و درها را به سوی حل مسائل از راه مذاکره درباره مسئله هسته‌ای ایران باز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بان کی مون که در جمع خبرنگاران در نیویورک سخن می‌گفت، ادامه داد: ایران باید شفافیت بیشتری درباره مسئله هسته‌ای‌اش از خود نشان دهد.

ابلاغ به اعضای گروه وین

اما از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین خبر رسید که سخنگوی این آژانس، دریافت نامه رسمی ایران درباره تبادل سوخت را تأیید کرد. گیل تودر تاکید کرد: این نامه به آمریکا، روسیه و فرانسه – طرف‌های تبادل هسته‌ای سوخت با ایران- نیز ابلاغ می‌شود.

باید با مسکو و پاریس در میان بگذاریم

در واشنگتن نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه آمریکا کپی نامه ایران به آژانس را دریافت کرده است، اعلام کرد که آمریکا تا پایان هفته دیدگاهش را نسبت به این نامه به‌طور رسمی به آژانس اعلام می‌کند.

فیلیپ کراولی که موضع کاخ سفید را اعلام می‌کرد و خبرگزاری فرانسه خبر آن را منتشر کرد، ادامه داد: من فکر می‌کنم که قبل از پاسخ رسمی نسبت به این نامه‌ها با فرانسه و روسیه در این باره گفت‌وگو و مشورت کنیم.

کراولی ادامه داد:‌ هنوز مشخص نیست که این نامه موضوع جدیدی ارائه کرده باشد اما  آن  را به‌طور دقیق مطالعه و بررسی کرده و پاسخ رسمی خود را در چند روز آینده به آژانس اعلام می‌کنیم.

پیام صریح

زنجیره واکنش‌ها به ارسال نامه از تهران به وین، در اظهارنظرهای جداگانه متوقف نشد و مقامات کشورهای دخیل در مبادله سوخت هسته‌ای ایران را به گفت‌وگوهای دوجانبه بیرون از جریان رسمی، واداشت.

در یکی از این گفت‌وگوها، وزیر امور خارجه آمریکا با مقامات چینی درباره ایران رایزنی کرد.
پایگاه اینترنتی روزنامه کریستین ساینس‌مانیتور نوشت: هیلاری کلینتون در سفر به پکن دنبال همراه کردن مقامات چینی درباره مسئله هسته‌ای ایران است.

کلینتون که سعی داشت به بیانیه تهران اشاره نکند، گفت: آمریکا و چین هر دو به‌دنبال یک رویکرد تشویقی و فشاری برای تغییر مواضع مقامات ایرانی هستند. پکن و واشنگتن با یکدیگر درباره قطعنامه همکاری می‌کنند تا بدین وسیله پیام صریحی به مقامات ایرانی بفرستند.

باراک و سعد پشت درهای بسته

از سوی دیگر پایگاه اینترنتی یک روزنامه لبنانی از رایزنی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و سعد حریری نخست‌وزیر لبنان در واشنگتن خبر داد. به نوشته دیلی‌استار،  مسئله هسته‌ای ایران از موضوع‌های این گفت‌وگو بوده است.

این دیدار در حالی برگزار شد که خبرنگاران به این جلسه راه داده نشدند و از شرح این گفت‌وگو خبری منتشر نشده است.هم‌اکنون لبنان رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل و عضو غیردائم آن است.

آنکارا از پاریس انتظار دارد

اتفاق دیگر اما همزمان در آنکارا و پاریس افتاد؛ آنگاه که تماس تلفنی رجب طیب اردوغان در کاخ چراغان آنکارا و نیکلا سارکوزی در الیزه پاریس برقرار شد.به گزارش سی‌ان‌ان ترک، نخست‌وزیر ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که از فرانسه به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت و عضو گروه وین انتظار دارد  از بیانیه تهران حمایت کند.

اردوغان با اشاره به نامه رسمی ایران به آژانس  تاکید کرد: پاسخ گروه وین به این نامه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای اجرای تبادل سوخت، نیاز به حمایت گروه وین داریم.

در حال حاضر در این مسیر با زیرساختی مناسب گام برداشته‌شده است و برای اینکه به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم گروه 1+5 نیز باید به اندازه ایران به‌طور دقیق این موضوع را بررسی کرده و در این باره اقدام کند.

ابتدا، متوقف کنید

سارکوزی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بیانیه مشترک ایران، برزیل و ترکیه را به‌عنوان یک گام مثبت اعلام کرد و گفت: لازم است که جامعه بین‌المللی از شما تشکر کند. نگهداری اورانیوم در ترکیه مسئولیت بزرگی را به همراه دارد.

برخی‌ها نسبت به این مسئله نگرانی‌هایی دارند و ابتدا باید ایران غنی‌سازی 20 درصد را متوقف کند. اقدامات شما از سوی همه کشورها بسیار مهم تلقی می‌شود. باید در این مسیر ارتباط با یکدیگر را ادامه داده و برای انجام مذاکرات وقت بیشتری اختصاص دهیم.

تا همه راضی شوند

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که اجرای کامل بیانیه تهران رضایت همه طرف‌ها از جمله کشورهای غربی را تامین می‌کند. به گزارش ایسنا، علی‌اصغر سلطانیه درباره بیانیه تهران  گفت: از آنجا که بیانیه تهران بسیاری از کشورها از جمله چین و روسیه را قانع کرده است،

انتظار می‌رود به‌طور کامل اجرا شود و اجرای آن همه طرف‌ها از جمله کشورهای غربی را که به آن با نگاه تردید می‌نگرند، قانع و راضی کند. سلطانیه که با العالم گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: آمانو هنگام تحویل نامه رسمی ایران درباره بیانیه تهران از این گام مثبت جمهوری اسلامی ایران استقبال و قدردانی کرد.

کد خبر 108261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز